Maak kennis met Stephan, support consultant

Groningen, Nederland

Support consultant

Sinds 2021

Doe-het-zelver

“Ik ben Stephan Scholten en werk sinds 20 september 2021 bij Art Systems als support consultant. Ik woon in het buitengebied van Groningen, samen met mijn vrouw.”

Stephan is een fervent doe-het-zelver, hij en zijn vrouw bouwen hun eigen huis: “Hartstikke leuk om te doen, maar het betaalt de rekeningen niet, dus dan heb je er een baan bij nodig.”
Eerder heeft hij gewerkt als machinebediende, operator voor CNC machines, en Stephan heeft 2 jaar een eigen bedrijf gehad in de installatietechniek en ruwbouw.

“Mijn vrouw liet me op een bepaald moment een vacature van Art Systems zien. Ze zei: ‘Stephan, je moet aan je toekomst denken.’
Nu was ik altijd al in ICT geïnteresseerd, dit leek me een leuke combinatie om te werken en tegelijkertijd door te leren in de ICT.
De vacature was echter op dat moment al gesloten en ik heb toen op de pof een mailtje gestuurd naar Willem van de Vis, in de trant van ‘Hé, kun je nog wat met mij?’ en dat resulteerde in een contract.”

EERSTE INDRUK

“Ik kende de branche niet, dus ik had van tevoren geen verwachtingen. De installatiewereld is best grof en hectisch: als iemand belt moet het gisteren klaar zijn. Dit resulteert niet in gedrevenheid maar in haantjesgedrag.

“Het is niet vreemd als je iets niet weet. Het wordt juist gewaardeerd als je vragen stelt.”

Het is een warm onthaal geworden, want in deze branche is dat heel anders: iedereen is behoorlijk correct tegenover elkaar, er is geen strijd binnen het bedrijf en ook niet tussen de klant en ons.
Dat komt de sfeer ten goede: de collega’s van Art Systems zijn vriendelijk, denken mee en vinden het niet vreemd als je iets niet weet. Het wordt juist gewaardeerd als je vragen stelt.”
Hoe hij het bedrijf zou omschrijven? “Art Systems is een laagdrempelig, no-nonsense bedrijf met een vrije structuur. Van die vrijheid wordt geen misbruik gemaakt omdat we allemaal het gevoel hebben dat we de klant moeten helpen.”

TEAM

“Het is niet makkelijk om een hecht team te creëren, maar bij Art Systems is dat gelukt.”

In de eerste weken volgde Stephan een inwerktraject waarbij hij een vast aanspreekpunt had. “Ik had een terugvalmogelijkheid, degene die je belt weet vaak het antwoord op je vraag of verwijst je door naar de juiste collega. Dit heeft mijn groei in de ICT én als collega bevorderd.”
“Ik werd vanaf het begin erg betrokken bij Art Systems. Ook zaken binnen de organisatie die ik minder leuk vind kan ik gewoon in de groep gooien, het antwoord is dan nooit ‘het is gewoon zo’, maar er wordt naar geluisterd. Heel goed dat een leidinggevende zo’n open houding tegenover vragen heeft.”
“Het is niet makkelijk om een hecht team te creëren, maar bij Art Systems is dat gelukt,” vindt Stephan. “Er werd naar mijn mening geluisterd, terwijl ik net kom kijken. Vooral in het begin had ik twijfels of ik dit werk wel kan doen, maar het team gaf mij het gevoel: ‘Je bent lekker bezig’ en dat trok mij door mijn eigen onzekerheid heen. Er wordt heel rustig met collega’s omgegaan.”

WERK

Op dit moment bestaat mijn werk uit het opnemen van de telefoon, het maken van kleine aanpassingen aan rapporten of in het systeem van de klant. Ik kwam er al gauw achter dat dit eigenlijk geen servicedesk is: ik heb telefoondienst, maar ik ben ook onderdeel van een team dat problemen oplost.
Het leukste aan het werk vind ik dat het een combinatie is van 1. het oplossen van een gebruikersvraag aan de telefoon en 2. het onderzoeken hoe de werkwijze van de klant en de mogelijkheden van Transpas bij elkaar kunnen komen.

“Je functie bij Art Systems hangt niet af van je titel, maar van waar je kwaliteiten liggen.”

Hoe zijn toekomst bij Art Systems eruit ziet, weet hij nog niet.
“Aan de ene kant lijkt het projectmanagement me leuk, aan de andere kant zegt iets in mij dat ik de technische kant op ga. Ik heb ook het idee dat je functie bij Art Systems niet afhangt van je titel, maar van waar je kwaliteiten liggen.
Op dit moment speelt dat voor mij trouwens nog niet: het is belangrijker dat ik eerst de werking van onze software volledig onder de knie krijg.”